تشکیل انجمن گردشگری و کشاورزی/ اشتغال 100 هزار نفر در بخش تولید گل در کشور

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انجمن فعالان گردشگری کشاورزی نیز در حال شکل گیری است و رویکرد آن حمایت از اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌ها در این حوزه از بخش گردشگری است تا به درستی بتواند در جامعه هدف نهادینه شود.

غلامرضا تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نوشهر با اشاره به اینکه بیش از ۷ هزار هکتار سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در فضای باز و گلخانه‌ای در کشور داریم، اظهار کرد: بیش از ۳۰ هزار نفر از این طریق به طور مستقیم و تا ۱۰۰ هزار نفر نیز غیرمستقیم اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه سالانه ۳ میلیارد و ۷۰۰ شاخه گل و گلدان در سطح کشور تولید می‌شود، افزود: امروز یکی از مهم‌ترین تولیدات بخش کشاورزی گل و گیاه است چون می‌تواند با کمترین نهاده ورودی،  بیشترین خروجی را داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این سال‌ها که بیش از هر چیز نیاز به ارز داریم، این کالاهای تولیدی ما در بخش کشاورزی قدرت رقابت برای صادرات غیرنفتی را دارند و از ارزآوری بالایی برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه توسعه گل و گیاهان زینتی در کشور می‌توان از اهمیت ویژه برخوردار باشد، بیان کرد: توسعه گل و گیاهان زینتی در کشور می‌تواند از اهمیت ویژه برخوردار باشد و برای آن که بخش گل و گیاه کشور توسعه پیدا کند بر این اساس، اقتصاد در این حوزه اهمیت دارد و باید عرصه‌های اقتصادی و اقتصادی بودن تولید را به سرمایه‌گذاران نشان دهیم.

این مسؤول عنوان کرد: جلب سرمایه گذاران، علاقه‌مندان و کسانی که عاشق تولید در بخش گل و گیاهان از مهم‌ترین دغدغه‌ها در بخش کشاورزی و باید آنها را به سمت تولیدات گل و گیاهان برده و ارزآوری داشته باشند و از این حیث جشنواره‌های گل و گیاه هم برای آشتی با فرهنگ استفاده از مصرف گل و گیاه در کشور و هم برای جلب سرمایه گذاران یک امر ضروری و مهم است.

تقوی تصریح کرد: در حال حاضر میزان صادرات در بخش گل و گیاهان زینتی بیش از ۵۰ میلیون یورو در سال است که بخشی از آن به گیاهان آپارتمانی، درختان و درختچه‌های زینتی تعلق دارد.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است اما همواره مغفول مانده است بخش گردشگری کشاورزی است که به عنوان یک زیرشاخه در حوزه گردشگری روستایی مورد توجه قرار دارد و برای کار گروه توسعه گردشگری میراث فرهنگی نیز اهمیت بالایی دارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی ابراز کرد: با توجه به اینکه حوزه گل و گیاه یکی از موضوعات جدی گردشگری است، ما نیز در آن کارگروه عضو هستیم و به تازگی در حال تدوین برنامه صنعت راهبردی گردشگری کشاورزی هستیم.

وی افزود: از طرفی ضوابط مربوط به صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی را نیز در حال تدوین هستیم و بنابراین همه این موارد نشان از آن دارد که بایستی گردشگری کشاورزی ضمن آنکه توسعه می‌یابد، از یک سر و سامانی نیز برخوردار باشد.

تقوی تأکید کرد: نباید به بهانه گردشگری کشاورزی، اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی مورد تخریب قرار گیرد و این همان حساسیتی است که ما به آن داریم.

وی با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی یک موضوع کاملاً درآمدزا و اقتصادی است، بیان کرد: اگر بخش کشاورزی ما بر این موضوع گره بخورد حتماً می‌توان آن را در حوزه اقتصادی و گردشگری مازندران به یک اصل تبدیل کرد و واحدهای تولیدی ما با یک تغییرات کوچک و اعمال ضابطه، تبدیل به مراکز گردشگری کشاورزی شوند که یک درآمد قابل توجه نیز به آن اضافه شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انجمن فعالان گردشگری کشاورزی نیز در حال شکل گیری است و رویکرد آن حمایت از اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌ها در این حوزه از بخش گردشگری است تا به درستی بتواند در جامعه هدف نهادینه شود.

اخبار مرتبط